ITK WEBINAARI
Seuraava Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksen
tukena järjestetään 15.-17.4.2015 Hämeenlinnassa. Tänä vuonna 25. kertaa ITK:n
järjestämään konferenssiin odotetaan 1500 osallistujaa pohtimaan aihetta Miten
soveltaa opetusteknologiaa tukemaan ja auttamaan oppijoita tavoitteidensa
saavuttamisessa?
ITK:n webinaarit sisältävät paljon
ajankohtaista tvt-tietoutta sekä myös käytännöllisiä ohjeita niiden käytöstä. ITK:n nettisivuilla tutustuin viime
vuoden webinaareihin, joita oli vapaasti katsottavissa. Esimerkkiaiheina MOOC ja niiden lisäarvopalvelut (27.3.2014) ja Koulutuksen pilviväylä (20.3.2014) Ensiaskeleita helppokäyttöisiin lisätyn
todellisuuden tuotantovälineisiin (26.3.2013).
MOOC ja niiden lisäarvopalvelu -webinaarissa luennoi Harri Ketamo,
vanhempi tutkija, Satakunnan ammattikorkeakoulusta, hän on toiminut myös
pelituottajana (SKILLPIXELS, SmartKidMaths).
Hän pohti mihin suuntaan yliopistojen ja korkeakoulujen pitäisi lähteä.
Hänen mukaansa MOOC:n tavoite on tuottaa kokonaisuuksia mahdollisimman isoille
ryhmille, jopa 200 000.
Hänen mukaansa
oppiminen verkossa on menossa samaan suuntaan kuin pelien tuottaminen. Aluksi
hän kertoo pelintuottajien (AppStore) ja musiikin ja elokuvien tuottajien
(NetFlix) toimintatavoista, joissa jakelun arvoketju on muuttunut. Siinä pelin
tuottaja on tullut lähemmäksi kuluttajaa. Kuluttajien käyttäytymistä tutkitaan ja
sen mukaan tarjontaa muutetaan. Pienillä tuottajatiimillä on mahdollisuus
kehittää tarjontaa valmiille alustoille ja itse hoitaa markkinointi.
MOOC-kurssit
eivät ole hänen mukaansa vielä valmiita, mutta että ne on pakattu ja jaettu
niin, että niihin voi osallistua mistä tahansa toistaiseksi ilmaiseksi, vain
todistus maksaa. Isot yliopiston muodostavat omia MOOC:ja, joissa yksi opettaja
keskittyy luennon ja videon tuottamiseen, kurssissa ei ole kirjatenttiä, vaan
kurssin suorittamisessa on keskeistä ryhmätyöskentely, yksilötehtävät ja toisen
opiskelijan tehtävän tarkastaminen. Peliala hyödyntää esim. Stanfordin
yliopiston kursseja tietoturvakysymyksissä, joissa saatavilla on viimeisintä tietoa.
Ketamon mukaan yliopistot ovat alkaneet hyväksyä MOOC-kursseja tutkintoihinsa
(20%). Tämä hänen mukaansa uudistaa koulujen rakennetta ja rinnakkaisasetelmaa
ja työmarkkinat arvostavat MOOC:a. Pelialalla verkossa suoritettu kurssi ilman
todistusta voi olla yhtä tärkeä kuin paikanpäällä suoritettu tai maisterin
paperit. Yliopistojen tavoite on houkutella uusia opiskelijoita tarjonnan
avulla. Ketamo kysyy: onko MOOC lisäarvo yliopistolle vai päinvastoin.
Datan
ympärillä on koko ilmiön arvo. MOOC – suorituksesta jää aina datajälki, joka on
koulutuksen järjestäjälle tärkeä tieto. Siihen suunnataan mainontaa ja
lisäkurssien tarjontaa. Keskimääräistä nopeammat ja lahjakkaammat
pelinsuunnittelijat tulevat sitä kautta esille ja työllistyvät. MOOC voisi korvata
sisäänpääsykokeen ja olisi tehokas väline löytää lahjakkaita opiskelijoita.
Ketamo tuo
esille Satakunnan AMK:n projektin, jossa MOOC toimii välineenä lääkelaskujen
opetuksessa. Sitä voi hyödyntää myös imagonrakentamisessa ja ennen kouluun
hakua siellä voi testata oman osaamisensa, mikä voi rohkaista alalle hakua. Lääkelaskukoulutus
on tehty englanninkielisenä. Tavoite on kehittää opetusvientiä maailmanlaajuisille
alustoille kysynnän mukaan kohdennettuina kokonaisuuksina.
Pedagogisesti
suuri kysymys on opiskelija, joka ei tunne omia osaamisen puutteitaan eikä
tavoitteitaan. Ilman pohjatietoja ei voi jatkaa eteenpäin tai opiskelija
valitse vain helppoja vaihtoehtoja ja välttelee ”lukkoja”. Näitä dropoutteja
varten tarvitaan tutorointia. Siihen on kehitelty sovellus, jossa kuvataan eri
väreillä opiskelijan taidot ja tietoaukot -skaalataan teknologian avulla.
Näiden tietojen avulla kootaan ryhmiä, jonka jäsenet täydentävät toisiaan ja
toimivat tutoreina.
Lopuksi hän
esittelee OpenEdX.EU yhteisön kehittämistoimintaa eurooppalaiseksi brändiksi.
Yhteistyössä ovat Aalto – yliopisto, Tampereen yliopisto ja Satakunnan
ammattikorkeakoulu. Siinä keskeisiä tavoitteita ovat ylläpidon suunnittelu, tavoitteena
pedagogisesti hyvin rakennettu MOOC ja mitä lisäarvopalveluja voisi MOOC
-teemaan liittyä.
http://www.itk.fi/2015/
https://skyot.adobeconnect.com/_a890899772/p4qjwoutjz4/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal
Silja
Korhonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti